Return to site

Hielpijn bij kinderen

Wat kun je daaraan doen?

Regelmatig krijg ik op school, sportveld of tijdens een feestje de vraag van ouders wat ze kunnen doen aan hielpijn bij hun kind. Als ik doorvraag blijkt het in de meeste gevallen te gaan om pijn in de hiel na/tijdens het sporten, rennen, gymen, enz. De pijn trekt bij rust weer weg, maar komt weer opzetten als het kind actief bezig is.

Natuurlijk geef ik graag advies om dit het liefst op een simpele manier op te lossen. Podotherapeut ben je 24/7 ;-)

Met deze blog hoop ik de informatie en adviezen met meer ouders te kunnen delen. 

Ontstaan hielpijn

Hielpijn komt meestal voor bij actieve kinderen tussen de 7 en 12 jaar, meer bij jongens dan bij meisjes. In deze leeftijdscategorie maken kinderen een snelle groei door, waarbij de groeischijven gaan werken.

Een groeischijf bestaat uit kraakbeencellen die tijdens de groei veranderen in botcellen, waardoor botten groeien. Achterop de hiel zit ook een groeischijf. Tijdens de groeifase groeien botten sneller dan spieren. Hierdoor komt er een grote rek van spieren op de aanhechting bij de botten te staan.

Als kinderen sporten wordt de trekkracht op de spieraanhechtigen verder vergroot, waardoor dit irritatie bij het bot veroorzaakt. In het geval van hielpijn trekt de achillespees tijdens het sporten met een grotere kracht aan het hielbeen. Hierdoor raakt de groeischijf geïrriteerd en treedt pijn op.

Deze aandoening heet Morbus Sever en moet vooral niet verward worden met hielspoor. De klachten lijken hetzelfde, maar de oorzaak en pijnlocatie is anders.

In de meeste gevallen kun je met simpele oplossingen de pijn verhelpen. Blijven de klachten aanhouden, dan speelt een afwijkende voetstand of looppatroon ook een rol.

Wat kun jezelf doen?

  • Laat je kind 2 weken even niet sporten om de hiel wat rust te geven.
  • Het is belangrijk om voor goede schokdemping te zorgen. Dit kan door het dragen van goede schoenen met een dempende onderzool en voldoende ruimte om de voet te laten strekken tijdens het afwikkelen. Een standaard sportschoen is bv een prima keuze in dit geval. Of leg in beide (sport)schoenen een siliconen hielkussen als demping. Deze maatregelen zijn nodig tot de groeischijf is volgroeid.
  • Bouw na de 2 weken rust de duur en de intensiteit van het sporten weer rustig op. Pijn is de graadmeter.

Als dat niet helpt?

Als de bovenstaande tips niet helpen, dan speelt een afwijkende voetstand of looppatroon een rol in het herstel. De afwijking zorgt voor verdere toename van de trekkracht, waardoor de klacht versterkt en in stand gehouden wordt.

In dat geval is een bezoek aan de podotherapeut verstandig. Door middel van een onderzoek kunnen we de oorzaak achterhalen, specifiek schoenadvies geven, zolen maken ter correctie en schokdemping.

Behandeling is nodig tot de groeischijf is volgroeid.

Nog vragen?

Heb je na deze blog nog vragen? Mijn collega's en ik beantwoorden je vragen graag!

Spreek ons aan of mail je vraag naar info@podotherapiesmulders.nl .

Groetjes,

Coreen

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly