Terug naar site

Hielpijn bij kinderen: dit kunt u doen

BLOG VAN COREEN

Vorige week kwam mijn jongste zoon Dex (9 jaar) na de voetbaltraining naar me toe: “Mam, ik heb pijn in mijn hiel tijdens het voetballen!”. Hij is een fanatiek voetballertje, dus stopt al zijn energie in een training of wedstrijd. Ik kreeg gelijk een déjà vu naar een paar jaar geleden, toen Nick diezelfde leeftijd had. Hij gaf toentertijd ook aan last te hebben van hielpijn tijdens het sporten. Ook kreeg ik toen van veel ouders de vraag: "Wat kan ik doen aan hielpijn bij mijn kind?"

Wat zijn de klachten bij hielpijn?
In de meeste gevallen gaat het om pijn in de hiel na of tijdens het sporten, rennen, gymmen, etc.. De pijn trekt bij rust weer weg, maar zet weer op als het kind actief bezig is. Natuurlijk geef ik graag advies, zodat u dit op een simpele manier kunt oplossen. Podotherapeut ben je 24/7!

Wat kunt u zelf doen om hielpijn te verhelpen?

In de meeste gevallen kunt u met simpele oplossingen de pijn verhelpen:

  • Laat uw kind twee weken even niet sporten, om de hiel wat rust te geven. Bouw na de Twee weken rust de duur en de intensiteit van het sporten weer rustig op. Pijn is de graadmeter.
  • Zorg voor een goede schokdemping. Door het dragen van goede schoenen, mét een dempende onderzool. En voldoende ruimte om de voet te laten strekken tijdens het afwikkelen. Een standaard sportschoen is een prima keuze. Heeft de schoen geen dempende laag? Dan kunt u ook in beide (sport)schoenen een siliconen hielkussen leggen. Doe dit tot de groeischijf is volgroeid.
Wanneer hebt u een Podotherapeut nodig?

Als bovenstaande tips niet helpen, dan speelt een afwijkende voetstand of looppatroon een rol in het herstel. In dat geval is een bezoek aan de Podotherapeut verstandig. Doormiddel van een onderzoek achterhalen we de oorzaak en geven we specifiek schoenadvies. Ook maken we zolen op maat ter correctie en voor demping.

Hoe ontstaat hielpijn?
Hielpijn komt meestal voor bij actieve kinderen tussen de 7 en 12 jaar. Vaker bij jongens dan bij meisjes. Ze maken dan een snelle groei door en de groeischijven gaan werken. Achter op de hiel zit ook een groeischijf. Tijdens de groeifase groeien botten sneller dan spieren. Hierdoor komt er een grote rek van spieren op de aanhechting bij de botten te staan.

Als kinderen sporten, wordt de trekkracht op de spier-aanhechtingen verder vergroot, wat irritatie bij het bot veroorzaakt. Ik merk dat in deze tijd, waarin het sporten/gymmen een tijd stil heeft gelegen door de Corona-maatregelen, de blessuregevoeligheid heel hoog ligt. Het lichaam moet weer wennen aan de verhoogde fysieke belasting, naast dat het druk bezig is met groeien.

Vragen?
Hebt u na deze blog nog vragen? Mijn collega's en ik beantwoorden uw vragen graag!
Spreek ons aan, of mail je vraag naar info@podotherapiesmulders.nl .

Coreen

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK