Terug naar site

Scheenbeenklachten: Zo krijgt u het en zo voorkomt u het.

Er zijn meerdere benamingen bekend voor ‘klachten aan het onderbeen’ die onder de verzamelnaam shin splints wordt benoemd. Zoals mediaal tibiaal stress syndroom of beenvlies ontsteking en spring schenen. Hoe krijgt u het? En hoe kunt u het voorkomen? Of verhelpen? We leggen het u graag uit.

Scheenbeenklachten (shin splints): Wat is het?

Er is een irritatie aanwezig ter hoogte van uw scheenbeen. Meestal zit de pijn aan de voorzijde of de binnenrand van het onderbeen of in de buitenzijde/ verloop van de scheenbeenspier. De klachten worden vaak gezien bij beginnende sporters; met name hardlopers en spelsporters. En ook bij (berg)wandelaars en mensen in sporten waarbij ze springen, zoals volleybal en basketbal.

Hoe krijgt u scheenbeenklachten?

Beginnen met hardlopen of joggen zonder goed opbouwschema, kan zorgen voor een overbelasting. Dit komt door een te hoge trekkracht, die optreedt op de spieren rondom het scheenbeen. Dit gaat irriteren en geeft klachten. Maar een verkeerd looppatroon, een beenlengteverschil of verkeerde schoenen kunnen ook een hoofdrol spelen in de ontwikkeling van de klacht.

Hoe voorkomt u scheenbeenklachten?

Een rustige, gedegen opbouw en training zijn erg belangrijk om blessurevrij te blijven. Informeer -als u start met een sport- bij uw sportvereniging of -zaak naar een goed training- of hardloopschema.

Naast een goede opbouw, is ook het dragen van de juiste schoenen cruciaal. Wanneer een schoen een goed voetbed heeft en de juiste demping, kan dit écht een verschil maken. En draag ook de juiste maat: niet te klein en niet te groot. Wij adviseren dan ook om uw sportschoen niet online te kopen, maar u goed te laten informeren bij een winkel. Zorg voor voldoende ruimte bij de neus. 

Wanneer u gaat hardlopen of springen, zal uw voet zich extra strekken tijdens de landing, waardoor er extra ruimte wordt gebruikt. Wanneer deze ruimte niet aanwezig is, kan de voet niet naar voren strekken en wordt de massa verplaatst naar (meestal) de binnenzijde. Hiermee maakt u de verkeerde beweging (het naar binnen kantelen van uw voet) alleen maar groter.

Wat kunt u doen als u scheenbeenklachten heeft?

  • Neem voldoende rust, zodat de pijn vermindert
  • Soms kunnen compressiekousen verlichting bieden
  • Is de pijn weg, zorg dat u goed en rustig opbouwt
  • Bekijk of het nodig is om uw sportschoenen te vervangen

Wanneer de klachten niet overgaan, dan kunnen wij u helpen. Wij kijken naar uw voetstand en looppatroon. Met onze speciale loopband kunnen wij opnames maken en de drukverdeling onder uw voeten duidelijk in beeld brengen. En van uw schoenen. Zorg daarom altijd dat u uw gebruikte dagelijkse- en/of sportschoenen bij u hebt, wanneer u ons bezoekt. Zo kunnen we de juiste conclusies trekken en behandelplan met u opstellen.

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK